1

Téma: Losi Raminator - výkon

Ahoj, jsem tu nový a ač jsem prolezl fórum sem a tam, tak nejsem z toho všeho moc moudrý. Koupil jsem nový monster truck Losi Dodge Raminator se spalovacím motorem. Po počátečních potížích se startováním je dneska (po vyjetí cca 8 nádrží) vše ok a startuju i jezdím v pohodě. Model jezdí poměrně svižně, rychle, akceleruje... potud je všechno OK. Ale jelikož nemám možnost srovnání, nevím jestli je všechno, jak má být. Zdá se mi totiž, že na to, že jde o 4x4 není výkon v terénu až tak přesvědčivý. V podstatě jde o to, že rozjezd do prudšího kopečka je problém, motor jde do otáček, ale auto se nedá do pohybu. Také se mu občas podaří uváznout třeba ve vysoké trávě a potřebuje postrčit - nemá snahu třeba hrabat, jen stojí, je v otáčkách musím ho ručně vysvobodit. Prostě si myslím, že by to mohlo mít v tomto směru přesvědčivější výkon. Ale třeba se mýlím a čekám od toho zbytečně moc. Proto bych, než s začnu v něčem vrtat a štelovat, chtěl znát názor někoho zkušenějšího. Jde mi o to, jestli mám hrabat do nějaké spojky, nebo je to zbytečné a bez nějakého vyladění lepšími díly je to prostě normální chování. Předem díky za každý názor...

2

Re: Losi Raminator - výkon

Hoj, a nenateklo nitro nebo olej při promazávání do spojky? Pak teda záleží jak moc jde motor do otáček; jestli se jenom zvýší, auto má snahu se rozjet ale otáčky motoru zůstávají konstantní, tak bych to viděl na seřízení otoru. Ale jestli jde motor do vysokých otáček a nechce se to rozjet, tak to může bejt spojka nebo něco s převodama, třeba očesaný spur lehkýho převodu. Každopádně to musí jít z fleku na zadní.

3

Re: Losi Raminator - výkon

Tak z fleku na zadní to nejde ani omylem. Po přidání plynu se začně váhavě rozjíždět a pak začne nabírat rychlost. Co se rychlosti týče, to jede dobře, aspoň myslím. Pokud třeba uvázne u překážky a dám víc plynu, jde kouř z výfuku, ale kola stojí - nehrabe. Tohle si mi právě nezdá.

Spojky jsou tam podle návodu asi dvě - kluzná pro zachycení nějakých rázů a odstředivá u motoru. Která by mohla být problém? Klidně to rozdělám, toho se nebojím, jen nechci zbytečně, kdyby problém byl někde jinde. Pravda je, že při uvádění do provozu jsem ho přeplavil a teklo mi palivo od sání.

Abych řekl pravdu, někdy lituju, že jsem nešel do elektriky, ale zase když to pak jezdí, tak mě to přejde a myslím, že až se to vychytá, bude to super.

Jinak jsme s tím nikdy nijak nehavarovali nebo neprováděli něco, aby se očesala převodovka - a po sundání krytu vypadají ozubená kola dobře, žádně oděry, nic.

4

Re: Losi Raminator - výkon

Ještě jsem kontroloval převodovku a spojku (tu zatím bez demontáže) a všiml jsem si, že ten zvon spojky je z venku zabarvený, jako když se hodně zahřívá - takové to typické zbarvení rozpáleného kovu. Znamená to, že spojka prokluzuje a hodně se zahřívá? Dá se to nějak opravit, nebo je to na výměnu?

5

Re: Losi Raminator - výkon

No, ono to asi s tim převodem z výroby na zadní úplně nepujde, ale předek by se nadzvedávat mohl. Podle výrobce by to mělo jet 70kmh.
Mohla by to dělat ta odstředivá spojka na motoru, ale může to dělat i ta kluzná. Asi bych vyzkoušel sundat kryt převodů, rukou podržet spur a zkusit autem po zemi popojet (jenom ručně) jestli to někde neprokluzuje. Ale nejlepší by bylo hodit sem nějaký video. Ještě by možná bylo dobrý vědět teplotu hlavy motoru.
Podle mě je nitro záživnější než elektro, ale dražší a náročnější na provoz.

6

Re: Losi Raminator - výkon

Bushman napsal:

Ještě jsem kontroloval převodovku a spojku (tu zatím bez demontáže) a všiml jsem si, že ten zvon spojky je z venku zabarvený, jako když se hodně zahřívá - takové to typické zbarvení rozpáleného kovu. Znamená to, že spojka prokluzuje a hodně se zahřívá? Dá se to nějak opravit, nebo je to na výměnu?

Určitě to bude prokluzováním. Já mam teda na buggyně takhle zbarvený bubínek spojky taky, ale jenom zevnitř a to je ke všemu stará spojka co už začínala prokluzovat.
Teď jde o to, z čeho je spojkové obložení. Jestli z hliníku, tak by to mohlo přežít, jestli z kompozitu nebo teflonu tak asi ne.
Podle rozkladu by tam měla být hliníková.
Zkusil bych to rozebrat a jestli nebude obložení upálené, tak umýt v lihu a složit.

7

Re: Losi Raminator - výkon

Souhlasím, že to zábava je, nakonec i to ladění je taková příjemná součást ježdění. To ladění mi nevadí, s tím jsem to naopak kupoval, že to nebude jen hračka a bude to chtít i nějaké věci okolo. Ale jsem úplný začátečník a neznám nikoho, kdo by měl něco podobného, takže nevím, co je ještě normální a co už je závada.

Zkusím poladit ještě motor - tu jehlu pro vysoké otáčky. Pokud to nepomůže, vyhodím motor ven a rozeberu tu spojku. Zkusím odmastit a třeba i zdrsnit ty pakny a vnitřek bubínku. Nebo holt novou spojku.

Ještě dotaz - jak se jezdí v prachu, začíná jít ztuha řízení. Někdy to musím i rozhýbat. Můžu to prostříknout třeba WD-40, nebo je na to speciální mazadlo? Zase nechci, aby to bylo zaolejované a nabaloval se na to bordel.

Omlouvám se za hloupé dotazy, ale dosud jsem jezdil jen s těmi hračkoidními modely a tohle je pro mne ve všem novinka. Každopadně předem díky za každou radu a zkušenost.

8

Re: Losi Raminator - výkon

Bushman napsal:

Souhlasím, že to zábava je, nakonec i to ladění je taková příjemná součást ježdění. To ladění mi nevadí, s tím jsem to naopak kupoval, že to nebude jen hračka a bude to chtít i nějaké věci okolo. Ale jsem úplný začátečník a neznám nikoho, kdo by měl něco podobného, takže nevím, co je ještě normální a co už je závada.

Zkusím poladit ještě motor - tu jehlu pro vysoké otáčky. Pokud to nepomůže, vyhodím motor ven a rozeberu tu spojku. Zkusím odmastit a třeba i zdrsnit ty pakny a vnitřek bubínku. Nebo holt novou spojku.

Ještě dotaz - jak se jezdí v prachu, začíná jít ztuha řízení. Někdy to musím i rozhýbat. Můžu to prostříknout třeba WD-40, nebo je na to speciální mazadlo? Zase nechci, aby to bylo zaolejované a nabaloval se na to bordel.

Omlouvám se za hloupé dotazy, ale dosud jsem jezdil jen s těmi hračkoidními modely a tohle je pro mne ve všem novinka. Každopadně předem díky za každou radu a zkušenost.

Ještě mi napadla taková základní věc. Není ta kluzná spojka moc povolená? možná by jí stačilo jenom přitáhnout. Čim víc bude povolená tim to bude mít menší záběr a převody vydrží dýl, a naopak čim bude víc utažená, tim to bude mít větší záběr ale odejdou dřív převody. Utahuje se tou matkou na pérku na spuru. Když je auto v kopci, nechce se rozjet a spur se točí, tak podkluzuje kluzná spojka, když se spur netočí, tak prokluzuje odstředivá spjka motoru.

Chce to po ježdění v prachu vždycky vyfoukat vzduchem a promáznout. Já to mažu olejem na šicí stroje, ale WD-40 by měl stačit taky - je to i odstraňovač bordelu.

9

Re: Losi Raminator - výkon

Jinak ještě asi hloupý dotaz - co znamená podržet spur? Když přidržím ty velký ozubený kola na motoru a zkusím jet dozadu, nejde to. Dopředu to jde a točí se osa mezinápravového diferáku včetně toho kluzného ústrojí. Obě velká plastová kola převodovky stojí.

10

Re: Losi Raminator - výkon

Dobrý, už jsem si to nahledal, kluznou spojku jsem seřídil podle návodu, tak uvidím. Ale stejně mám podezření na odstředivou spojku. Každopádně díky za trpělivost a rady...

11

Re: Losi Raminator - výkon

Spur je to velký černý plastový ozubený kolo. Teoreticky by to do určitý síly nemělo podkluzovat při jízdě dozadu. Při jízdě dopředu se bude protáčet volnoběžka takže to pujde zlehka a spur bude stát. Takže to by mělo být v pořádku.

12

Re: Losi Raminator - výkon

JJ, přesně tak se to chová. Promazal jsem i to řízení, teď to s tím vrtí i na stole, použil jsem to WD.

Díval jsem se na převody. Když sundám to velké kolo - Spur, pak můžu povolit matici na motoru a stáhnout bubínek spojky bez demontáže motoru, tak se na to kouknu, kdo se bojí nesmí do lesa... :-)

13

Re: Losi Raminator - výkon

Tak jsem tu spojku rozdělal a opravdu se mi ten bubínek na omak jevil zevnitř mastný. Vyčistil jsem bubínek i pakny technickým benzinem a vnitřek bubínku jemně přejel hodně jemným šmirglem, tak uvidíme. Každopádně díky moc za pomoc.

14

Re: Losi Raminator - výkon

Neni zač, snad to zabere.

15

Re: Losi Raminator - výkon

Zabralo. Vyčištěná spojka, seřizená kluzná spojka, poladěný motor a já to auto nepoznávám. Naprostý zabiják, do kopce jede jak z praku, hrabe... Moc díky, bylo to přesně, jak jsi říkal.

Ovšem vyrobil jsem si nový problém - někde, jak jsme blbli v terénu došlo k tomu, že mi praskl homokinetický kloub v pravém předním kole. Vylítla taková tyčka a váleček, to už jsem samozřejmě nenašel, a poloosa se volně protáčí. A mě se zdálo, že to najednou má chování zadokolky - drifty a podobně. A tak se chci zeptat, když vyndám obě polosy, dá se s tím jezdit jako s 4x2, než mi dorazí náhradní díly?

16

Re: Losi Raminator - výkon

Bushman napsal:

Zabralo. Vyčištěná spojka, seřizená kluzná spojka, poladěný motor a já to auto nepoznávám. Naprostý zabiják, do kopce jede jak z praku, hrabe... Moc díky, bylo to přesně, jak jsi říkal.

Ovšem vyrobil jsem si nový problém - někde, jak jsme blbli v terénu došlo k tomu, že mi praskl homokinetický kloub v pravém předním kole. Vylítla taková tyčka a váleček, to už jsem samozřejmě nenašel, a poloosa se volně protáčí. A mě se zdálo, že to najednou má chování zadokolky - drifty a podobně. A tak se chci zeptat, když vyndám obě polosy, dá se s tím jezdit jako s 4x2, než mi dorazí náhradní díly?

No, jelikož to nemá středový diferenciál, tak by to mělo fungovat jako zadokolka. Akorát bude větší nápor na převody zadního diferenciálu ale to by snad mělo na tu chvíli vydržet.

17

Re: Losi Raminator - výkon

No mně se to podařilo provizorně opravit, novou tyčku toho čepu jsem vyrobil na míru a jak jsem to tak zkoušel na stole a v ruce, rejd i záběr jsou v pohodě. Pokud se to neustřihne, tak to do pátku vydrží a to bych měl mít náhradní díly v ruce. Stejně na to asi nebude přes týden čas, musím taky dělat něco užitečného... :-)

18

Re: Losi Raminator - výkon

Málem se ve mě člověk hnul když jsem to četl big_smile To že to byla kluzná spojka bylo jasné z fleku, ale co je hlavní, u takového auta do toho prostě musíš hrabat... jestli si byl zvyklý na ty "hračkoidní" modely.. tak tohle je něco úplně jiného.. Z výroby není nastavené téměř nic.. Hned po koupi první věc, zkontrolovat diffy, vůli ozubení (pastorek/hlavni kolo), přitáhnout spojku na doraz a pak rozumně povolit a tak dál a tak dál a tak dál! Né že bych chtěl nějak to, tamto.. ale zaběhl si doufám řádně ten motor a pak PO ZABĚHNUTÍ ho začal pořádně ladit ?

Edit: I po 10ti minutách stále jen sedím a kroutím hlavou... co se tu stalo, že jste mu hoši nikdo neporadili ? big_smile Taková škoda takového modelu, chce se mi plakat i za ten motor.

Naposledy upravil: Calypso (11. 09. 2013 18:24:05)

19

Re: Losi Raminator - výkon

Možna to bude tím, ze po všech těch zákazech už sem nikdo kdo tomu rozumi nechodí.

Kyosho MP9e 1:8 / Axial XR10 / HPI Crawler King 1:10
Orion MR8& 1950kV, Tekin FXR, Novak M2Dig, Orion 4S 6400mAh 90C, Ko propo, Hitec, Futaba 4PK, Raytronic C60            http://rakovi.rajce.net

20

Re: Losi Raminator - výkon

Jj, záběh jsem dělal podle návodu. A nebyla to kluzná spojka, ale ta odstředivá... krásně zamaštěná. Teď už to rozebírám bez mrknutí oka... A chystám si prachy ještě na elektriku, protože ne vždy můžu jezdit s tím spalovákem a nějak pociťuji svrbění v rukou, když pár dní nejezdím... big_smile

21

Re: Losi Raminator - výkon

Tak se sem po čase zase vracím s prosbou o pomoc. Od té opravy spojky jezdil Raminator celkem solidně, i když s hromadou jiných drobností typu upadlý výfuk, zadřená brzda, vysypané servo řízení...ale to všechno byly drobnosti snadno a levně opravitelné. Dnes se mi ale vrátil problém se spojkou - motor jde do otáček, ale auto se velmi neochotně rozjíždí. Když ho zapřu nohou a přidávám plyn, cítím, že tlačí, ale nic moc - pak má samozřejmě problém se rozjet do kopečka nebo v terénu. Přitom spur stojí, takže prokluzuje zase odstředivá spojka na motoru. Takže jsem to zase rozhodil, bubínek spojky odmastil, lehce zadrsnil, totéž pakny. Nezdá se mi nějak spálená nebo opotřebená... ale co mě zarazilo je, jak ztuha jdou pakny proti tlaku pružinek  roztáhnout. Jde to fakt poměrně velkou silou, nejdříve jsem s tím skoro nepohnul, až když jsem za to vzal, tak se mi podařilo jednu paknu po druhé vyzkoušet že jdou vychýlit. Tak mě napadá, jestli nemůže být problém tady a jestli se ta síla nedá nějak seřizovat - i když podle nákresu spojky tam nic seřizovacího nevidím. Jsem i ochotný zkusit jinou spojku, ale nerad bych ji koupil a zjistil, že je to to samé... Tak kdybyste někdo věděl, nebo měl zkušenost, budu rád za každou radu. Díky...

22

Re: Losi Raminator - výkon

Pružiny spojky se seřizovat nedají, ale dají se koupit slabší, nebo silnější. Neni to ale moc velkej rozdíl. Mělo by to jezdit i se silnějšíma, akorát by motor zabíral až ve vyšších otáčkách. Spíš je otázka jak moc ten motor točí ve chvíli když se to začne rozjíždět. Jestli je motor špatně seřízenej nebo má z nějakýho důvodu malej výkon, tak se to taky nerozjede. Nejlepší by bylo hodit sem nějaký to video.