1

Téma: GEOMETRIE - jízdní vlastnosti

____________________________________________________________________________________________________

Geometrie na stolici  od Davida Římana a ByPSe

Geometrie jednoduše  od Jiří Maryšky a ByPSe


SBÍHAVOST A ROZBÍHAVOST KOL

Shrnuto:
pro takové to "domácí ježdění" je vhodné mít na zadku trošku sbíhavost a vepředu nepatrnou rozbíhavost - ne takovou, jako na obrázku níže - ten je jen pro představu lol

http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/1/1743/1743611_327290f4cdf7da16ee6ba7f812d16f9a/images/sbih_-_rozbih.jpg?ver=2



STABILIZÁTOR NÁPRAV -  anti-roll-bar nebo též swaybar

Nám "stabilizuje" auto při průjezdu zatáčkou. Jednoduše řečeno - zabrání naklánění podvozku a následnému nadzvedávání kol při průjezdu zatáčkou

Wikipedie : Stabilizátor náprav

To je ono:
http://img14.rajce.idnes.cz/d1402/8/8343/8343029_5a2dde72d7c8bddacf17a76b68452378/images/trac6898.jpg?ver=0

Animace stabilizátoru náprav

_________________


ODKLON KOL

Odklon je vlastně úhel kola ve vertikálním směru. Když se vrchní část kola naklání k podvozku mluvíme o negativním odklonu, opačně o pozitivním.

http://www.cad.cz/images/stories/clanky/2012/04/predni_naprava_04.jpg


PROPAD RAMEN - Autor: Volně přeložil "Kulis" z HUDY Off-Road Setup Book
Nejprve trochu terminologie:
Propad ramen je termín, který říká o kolik níže jsou ramena od roviny podvozku, při jeho zavěšení do vzduchu.
Obrázek
Většinou se jedná o mínusové hodnoty
POZOR na interpretaci:

Vyšší hodnota propadu (vyšší propad = ramena se propadnou méně) = ramena jsou výš (např. -2mm)
Nižší hodnota propadu ( nižší propad = ramena se propadnou více) = ramena jsou níž (např. -12mm)

Na toto je potřeba si dát pozor, je to často zavádějící, obzvlášť při špatné interpretaci anglicky psaných textů

Přední ramena
   Vyšší propad
   •    Snižuje vzpínání se auta při akceleraci
   •    Menší přenos váhy na zadní část
   •    Lepší na dráhy s hladkým povrchem
   •    Lepší řízení pod plynem
   •    Lepší reakce na změnu směru
   Nižší propad
   •    Auto má tendenci se vzpínat při akceleraci
   •    Přenáší se více hmotnosti na zadní část
   •    Zvýší se trakce na výjezdu ze začátek
   •    Lepší na hrbolaté dráhy

Zadní ramena
   Vyšší propad
   •    Při brždění nebo ubrání plynu snižuje tendenci auta naklánět se dopředu
   •    Nižší přenos hmotnosti na přední část
   •    Lepší na dráhy s hladkým povrchem
   Nižší propad
   •    Zvyšuje tendenci naklánět se dopředu při brždění nebo ubrání plynu
   •    Při brzdění je auto méně stabilné
   •    Lepší ovládání na vjezdu do zatáčky
   •    Lepší na hrbolaté dráhy
   •    Lepší manévrovatelnost


SVĚTLÁ VÝŠKA - Autor: Volně přeložil "Kulis" z HUDY Off-Road Setup Book
Je definována jako výška auta připraveného k jízdě měřená od země k šasi. (Pokud je šasi na koncích jakkoliv vyhnuté, měří se k rovné části šasi)
Obrázek
Světlá výška má přímí vliv na přilnavost auta, protože mění jeho těžiště a centrum rotace. Rozdíl mezi světlou výškou zadní a přední nápravy ovlivňuje i způsob jak se auto bude chovat na skoku a při dopadu.

Menší světlá výška
    Vyšší stabilita
    Vhodné na dráhy s hladkým povrchem

Vyšší světlá výška
    Nižší stabilita
    Vhodné na dráhy s nerovným povrchem a četnými skoky

Přední část vyšší než zadní
•    Zvyšuje přenos váhy na zadní nápravu při akceleraci
•    Zvyšuje stabilitu
•    Snižuje ovladatelnost
Přední část nižší než zadní
•    Zvyšuje přenos váhy na zadní část při brždění nebo ubrání plynu
•    Zvyšuje ovladatelnost
•    Snižuje trakci na zadní nápravě
•    Při skoku může způsobovat střemhlavý let

Světlá výška se nastavuje předpětím pružin tlumičů





____________________________________________________________________________________________________

Naposledy upravil: Lukidol (08. 02. 2021 19:40:22)

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video