Téma: GEOMETRIE - jízdní vlastnosti
____________________________________________________________________________________________________
Geometrie na stolici od Davida Římana a ByPSe
Geometrie jednoduše od Jiří Maryšky a ByPSe
SBÍHAVOST A ROZBÍHAVOST KOL
Shrnuto:
pro takové to "domácí ježdění" je vhodné mít na zadku trošku sbíhavost a vepředu nepatrnou rozbíhavost - ne takovou, jako na obrázku níže - ten je jen pro představu
STABILIZÁTOR NÁPRAV - anti-roll-bar nebo též swaybar
Nám "stabilizuje" auto při průjezdu zatáčkou. Jednoduše řečeno - zabrání naklánění podvozku a následnému nadzvedávání kol při průjezdu zatáčkou
Wikipedie : Stabilizátor náprav
To je ono:
Animace stabilizátoru náprav
_________________
ODKLON KOL
Odklon je vlastně úhel kola ve vertikálním směru. Když se vrchní část kola naklání k podvozku mluvíme o negativním odklonu, opačně o pozitivním.
PROPAD RAMEN - Autor: Volně přeložil "Kulis" z HUDY Off-Road Setup Book
Nejprve trochu terminologie:
Propad ramen je termín, který říká o kolik níže jsou ramena od roviny podvozku, při jeho zavěšení do vzduchu.
Obrázek
Většinou se jedná o mínusové hodnoty
POZOR na interpretaci:
Vyšší hodnota propadu (vyšší propad = ramena se propadnou méně) = ramena jsou výš (např. -2mm)
Nižší hodnota propadu ( nižší propad = ramena se propadnou více) = ramena jsou níž (např. -12mm)
Na toto je potřeba si dát pozor, je to často zavádějící, obzvlášť při špatné interpretaci anglicky psaných textů
Přední ramena
Vyšší propad
• Snižuje vzpínání se auta při akceleraci
• Menší přenos váhy na zadní část
• Lepší na dráhy s hladkým povrchem
• Lepší řízení pod plynem
• Lepší reakce na změnu směru
Nižší propad
• Auto má tendenci se vzpínat při akceleraci
• Přenáší se více hmotnosti na zadní část
• Zvýší se trakce na výjezdu ze začátek
• Lepší na hrbolaté dráhy
Zadní ramena
Vyšší propad
• Při brždění nebo ubrání plynu snižuje tendenci auta naklánět se dopředu
• Nižší přenos hmotnosti na přední část
• Lepší na dráhy s hladkým povrchem
Nižší propad
• Zvyšuje tendenci naklánět se dopředu při brždění nebo ubrání plynu
• Při brzdění je auto méně stabilné
• Lepší ovládání na vjezdu do zatáčky
• Lepší na hrbolaté dráhy
• Lepší manévrovatelnost
SVĚTLÁ VÝŠKA - Autor: Volně přeložil "Kulis" z HUDY Off-Road Setup Book
Je definována jako výška auta připraveného k jízdě měřená od země k šasi. (Pokud je šasi na koncích jakkoliv vyhnuté, měří se k rovné části šasi)
Obrázek
Světlá výška má přímí vliv na přilnavost auta, protože mění jeho těžiště a centrum rotace. Rozdíl mezi světlou výškou zadní a přední nápravy ovlivňuje i způsob jak se auto bude chovat na skoku a při dopadu.
Menší světlá výška
Vyšší stabilita
Vhodné na dráhy s hladkým povrchem
Vyšší světlá výška
Nižší stabilita
Vhodné na dráhy s nerovným povrchem a četnými skoky
Přední část vyšší než zadní
• Zvyšuje přenos váhy na zadní nápravu při akceleraci
• Zvyšuje stabilitu
• Snižuje ovladatelnost
Přední část nižší než zadní
• Zvyšuje přenos váhy na zadní část při brždění nebo ubrání plynu
• Zvyšuje ovladatelnost
• Snižuje trakci na zadní nápravě
• Při skoku může způsobovat střemhlavý let
Světlá výška se nastavuje předpětím pružin tlumičů
____________________________________________________________________________________________________
Naposledy upravil: Lukidol (08. 02. 2021 19:40:22)
naše RC kalkulačka Foto Video