1

Téma: Staráme se o model

Pokud budeme chtít, aby nám rc-model nějaký ten pátek věrně sloužil, je třeba mu věnovat po každé jízdě alespoň minimální údržbu.

Pár základních věcí:
- odpojit a vyndat baterii
- model očistit od špíny - štětec, kompresor
- udělat zevrubnou prohlídku poškození - ohnuté díly, naprasklé díly, odlepené pneu, nezakrytované zuby převodů atd...
  výměna - oprava
- projít dotažení všech šroubků
- nenechat model "mokrý" - prostříknout pohyblivé části "suchým" mazivem TF-2, GT-85), někdo používá WDčko
- omrknout i karoserii, případně poopravit  - viz. vlákno karoserie


Návod na rychlé odbahnění auta
___________________________________________________________________________________________
NITRO MODEL

Opravdu velmi pěkně popsaná údržba nitro modelu  - zdroj: Petr Škaloud (ByPS)
Péče o nitro model
___________________________________________________________________________________________

Zde hrubý "plán" údržby Savage Flux HP

Co člověk, to vlastní servisní "procedury" - proto tyto řádky berte čistě jako informaci, jak to dělám já u tohoto konkrétního modelu. Každý model má "ty svoje" mouchy a potřeby a servis si každý přizpůsobí ať už frekvenci a stylu jízdy tak druhu povrchu (mokro, prach…). Ale obecně je to velmi podobné.

Pozn. - "ježděním" se rozumí vyjetí dvou až třech sad aku (1-3hodiny podle stylu jízdy)

Po každém ježdění:
- vyčištění modelu - vyfoukání kompresorem (úplně stačí kufříkovej stylu Baumax apod.), stříknutí všech pohyblivých částí suchým teflonovým sprayem (TF2, Loctite 8192 apod.)
- kontrola dotažení uchycení tlumičů do ramen
- kontrola dotažení matic kol (doporučuju i během ježdění)
- zevrubná kontrola poškození dílů
- po větším řádění a skocích kontrola pístnic u tlumičů, zda nejsou přihnuté
- hlavní ozubené kolo (spur) a pastorek nemazat!

Po cca 5ti ježděních:
- kontrola dotažení všech šroubků a červíků (všechny co jsou kov-kov mám zajištěné modrým Loctitem 243)
- kontrola a případné dolití tlumičů
- kontrola nalepení pneu k ráfkům a jejich nepoškození
- kontrola "volného chodu" kol a funkce diferenciálů
- stříknutí oleje na hřídelku motoru - k ložiskům
- kontrola zubové vůle pastorek - spur a jejich vzájemné polohy (nešmajdání) a kontrola dotažení prokluzné spojky (dotáhnout na fest a povolit o 1/4 až 1/2 otáčky zpět)
- kontrola elektroniky, kabeláže, konektorů, spojů

Po cca 15ti ježděních:
- kontrola nepoškození ozubených kol převodovky, věnce a hrušky u diferenciálů, a kontrola dotažení věnce diferenciálu k domku (je třeba mít řádně zajištěno Loctitem)
- kontrola ložisek u kol - jsou nejvíc na "ráně"

Cca jednou až dvakrát za rok:
- kompletní rozborka auta "na atomy" - eventuelní výměna opotřebovaných a poškozených dílů, vyčištění, namazání.
- rozebrání a vymytí všech ložisek (základní pravidlo - nefoukat ložiska kompresorem), jejich naplnění novou vazelínou, případně výměna . Ložiska ve kterých je uložena hruška a diferenciál doporučuji vyměnit pokaždé !!
Ovšem při dnešních cenách ložisek na E-Bay - cca 5-15 Kč za kus včetně poštovného je jednodušší ložiska vyměnit komplet a nepatlat se s rozebíráním.
- kontrola ložisek v motoru - není nutná !!

_____________________________________________________________________________________________


Vzduchový FILTR - filtrovací materiál

Olej : používejte jen oleje přímo určené pro filtry. Jiné oleje nemají požadované vlastnosti , jako je viskozita a chemické složení.

Aplikace : je třeba aby se olej rovnoměrně rozprostřel v celém filtru , toho dosáhneme buď namočením filtru do oleje a následném vyždímání nebo rovnoměrně plošně nakapat olej na filtr a následně jej promnout a promačkat mezi prsty a přebytečný olej otřít. Důležité místo je i kraj filtru kde je přimáčknutý k plastové kartuši.

Opotřebení : filtr se opotřebovává při používání a to abrazivní vlastností částic které zachytává , dále při praní a čištění , ale také samovolnou degradací materiálu.

Čištění : k čištění nepoužívejte rozpoučtědla většina z nich narušuje vnitřní strukturu filtru a tím způsobuje jeho řídnutí. K čištění používejte speciální přípravky , ale naprosto vyhovuje mýdlo nebo jar a voda.

Voda : voda ve filtru je velmi nebezpečná , protože pronikne i naolejovaným filtrem , ale při tom na sebe naváže jemné nečistoty které se s ní dostanou do motoru.



_____________________________________________________________________________________________________


http://img14.rajce.idnes.cz/d1402/8/8343/8343029_5a2dde72d7c8bddacf17a76b68452378/images/Dvodyselhnloisek.jpg?ver=0


____________________________________________________________________________________________________

Naposledy upravil: Lukidol (03. 08. 2014 21:56:23)

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video       www.rc-models.cz/