1

Téma: DIFERENCIÁL

Diferenciál zadní a přední - zjednodušeně řečeno mění otáčky levého a pravého kola při projíždění zatáčky, protože vnitřní kolo dělá menší poloměr než vnější. Pokud diferenciál mít nebudeme, či bude natvrdo "uzamčen" kola se budou otáčet stejně a pak mají tendenci se "hrnout" - smýkat.

Diferenciál středový (mezinápravový) - nám pěkně rozloží sílu mezi předek a zadek, auto získá lepší jízdní vlastnosti, přestane se "stavět na zadní". Používá se spíše u Truggy a Buggy, ale někdo ho rád i u mosterů

Diferenciály v RC jsou nejčastěji planetové. Kuličkové se používají méně.
Výhodou planetových je, že snesou větší namáhání
Výhodou kuličkových je, že se jednodušeji nastaví jejich svornost.

http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/1/1743/1743611_327290f4cdf7da16ee6ba7f812d16f9a/images/dify_kopie.jpg?ver=2



Slikonové oleje a viskozita

Většina planetových diferenciálů u rc modelů se dá plnit silikonový olejem pro diferenciály a tím ovlivňovat jeho svornost a následně jízdní vlastnosti modelu.
Pro dify se požívají viskozity 1000cSt - 500 000cSt
Problematika viskozity viz sekce "Tlumiče"

Čím větší Viskozita (vazkost) =  hustší olej = větší svornost diferenciálu = více uzavřený diferenciál


OBECNĚ PLATÍ:

Přední diferenciál:
Řidší olej = lépe se zatáčí
               = vhodnější na velké skoky (dopadová energie se méně přenáší na další části přenosového ústrojí)
               = auto je více přetáčivé (má chuť jít rychleji do smyku)           
Hustší olej = hůře se zatáčí
                 = vhodnější na průchodnost těžkým terénem (les apod.) na skoky není příliš vhodný
                 = auto je více nedotáčivé


Zadní diferenciál:
víceméně se s jeho svorností až tolik nelaboruje, zase až takový zásadní vliv na jízdní vlastnosti nemá.
Ovšem co do přetáčivosti u něj platí opak než u předního:
Řidší olej  = nedotáčivé auto
Hustší olej = přetáčivé auto

Středový diferenciál - řidší olej = horší akcelerace - pokud je moc síly přeneseno na "lehký" čumák, tak bude hrabat zatímco zadek bude v klidu smile

Oleje lze koupit v rozmezí : 1000cPs až cca 2 000 000cPs

Podrobněji o nastavení difu - hlavně Buggy a Truggy - doporučíme "kultovní" článek Ladění diferenciálu podle "Extreme cars" v překladu Petra Škalouda



Krásné videjko o funkci a složení diferenciálu.
Doporučuji shlédnout celé včetně intra
pro nedočkavé od cca. 2:10min


Porovnání viskozity silikonového oleje, který lze - mimo jiných - použít do difu
16 000WT proti 9 000WT
pro nedočkavé od cca 0:35min













_____________________________________________________________________________________________________

Naposledy upravil: Lukidol (06. 07. 2014 16:17:39)

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video       www.rc-models.cz/