351

Re: Teorie nabíjení

Nezměkne.

Xray T4, Xray T4 2015, Sanwa MT-4, Spektrum DX3R Pro

352

Re: Teorie nabíjení

potřebuji poradit s vybíjením, mám akupack NIMH 800 mAh, 7,2 V. Když ji chci vybít, tak na nabíječce nastavím vybíjecí proud 1C (t.j. 0,8 A) a 0,9 V na článek (t.j. 5,4 V) - chápu to správně?

a druhý dotaz, nabíječka je turnigy accucel 6 - v nastavení si vyberu:
"NIMH" potom přejdu na "NIMH DISCHARGE" a nastavím si proud (1C) a Volty - a k těm voltům mám dotaz, nastavuji tam 0,9V nebo to je pro celý akupack, takže nastavím 5,4V? Je tam myšleno Volty pro celý akupack nebo jeden článek?

dík

353

Re: Teorie nabíjení

Cau,

jo, chapes to spravne. Nastavuje se napeti celyho packu.

Turnigy Accucell 6 mam taky a vybijeni funguje tak, ze kdyz nastavis pevnej vybijeci proud (v tvym pripade 0,8A), tak nabijecka vybiji timhle proudem dokud nabeti akupacku neklesne pod nastavenou hodnotu (v tvym pripade 5,4V) a pak pipne, ze je vybijeni hotovo. Kdyz nastavis vybijeci proud na AUTO, tak vybiji nevyssim moznym prodem (maximalne ale 1A) pri kterym jeste napeti packu neklesa pod tech 5,4V. Kdyz napeti klesne pod tuhle nastavenou hranici, tak snizi vybijeci proud a vybiji dal, dokud zase napeti neklesne pod tech 5,4V a tak furt snizuje a snizuje vybijeci proud az do 0,1A a kdyz i pak napeti klesne pod 5,4V, tak je vybijeni hotovy.

Naposledy upravil: Mr.Voza (03. 03. 2012 12:42:39)

354

Re: Teorie nabíjení

Takže, jsem nováček... přečetl jsem si celé toto vlákno (a né jen toto) v podstatě celej týden jenom čtu tohle forum :-D ale stejně mám dotaz.
mám nabíječku GT espace a skoro nic neumí... jen volit nabíjecí proud 1;2;4A... koupil jsem si baterky NiMH 8,4V 4000mAh a dnes jsem je poprvé nabíjel, formovat jsem musel 0,25C (podle možností nabíječky) a vybíjet jízdou v autě...takže nevim jestli se tomu vůbec dá řikat formování :-D... při tom vybíjení jsem jezdil cca 10-15min středně ostrou jízdou po 2cm sněhu (E-maxx motory gt550 ) ... nevím jestli je to hodně nebo málo... a nabíjel jsem hodinu +- már minut  a to se mi zdá celkem rychlé ne?? na těch 0,25C...  zejtra už začnu nabíjet 1C a to by teda teoreticky mělo nabíjet 15minut ... to je podle toho co píšete dost rychlý, ale je to jen teoreticky třeba to bude trvat dýl... o prázdninách až budu mít brigádu si chci koupit pořádnou nabíječku, ale jde mi o to jestli do tý doby neodpravim tyhle baterky, když s touhle nabíječkou nejde cyklovat... a ještě jestli mi pak na hobby ježdění stačí Turnigy Accucell 6 a nebo radši už nějakou pořádnou za 2-3000 třeba RAYTRONIC C16 (určitě časem chci přejít na li-po a stříďák) ... celkem sem se rozepsal :-D  ale doufám že mi někdo odpovíte ;-)

E-Maxx 16,8V NiMH. titan 775. TQ 2,4Ghz.

355

Re: Teorie nabíjení

ahoj, já jsem si nechal poradit takto: u NiMH nabíjení moc neřešit. Nabíjet rovnou 1C resp. podle toho co baterka umožňuje (nebo jestli se bojíš tak ze začátku pomaleji, pak přidat), nevybíjet (prostě dojet v modelu baterky až jim úplně dojde šťáva tzv. do cukání), po vybití vždy dobiju a nechám být do příštího ježdění. Kdyby čekání na další jízdu trvalo déle než týden, tak ještě před ježděním znovu dobiju (vypne se samo asi na základě nastaveného delta peak). Proč neřeším u NiMH vybíjení? Protože údajně už to s tím paměťovým efektem není co bývalo.

U LiPo nabíjím pomocí balance charge (po připojení balančního konektoru). Zkusil jsem nabít a pak ještě jednou dát na nabíječku a nabíjení se za chvilku samo zastavilo, tj. opět není třeba řešit jestli je bezpečné dobíjet už částečně nabitou baterku. Zastavit použití baterky v modelu na základě pípáku nebo LiPo stopu. Pak hned nabít, aby nehrozilo že se vybije pod kritickou mez. LiPo vydrží plně nabitá déle než NiMH.

To je celé, nakonec to není žádná věda.

Ke zjištění toho, jak dlouho bude nabíjení trvat: stačí použít vzoreček: (kapacita baterie v mAh / zvolený proud v Ampérech) / 11.9 = nabíjení čas v minutách.. např. (4600mAh /4.6A což odpovídá 1C) / 11.9 = cca 85 minut

To jaký proud lze použít (a u NiMH jaký je delta peak pro automatické zastavení nabíjení) se píše na baterii nebo přímo na stránce výrobce baterie.

Akorát je třeba počítat s tím, že postupným používáním kapacita baterie klesá, takže je třeba nabíjet po nějaké době kratší čas (to ale ještě nevím, jak udělat, předpokládám, že u LiPo si to zajistí balance charge samo, u NiMH se asi trochu změní delta peak nebo se manuálně nastaví časový limit).

Doufám že jsem nic nepopletl.

Naposledy upravil: michald (08. 03. 2012 23:06:54)

Traxxas Summit 5607

356

Re: Teorie nabíjení

tak to tedy moc řešit nebudu a snad to pofrčí ;-) ... ale pořád mi jsou divný ty časy nabíjení ... podle toho vzorečku bych moje baterky na 0,25C nabíjel 5,6 Hodiny ... ale nabíječka za hodinu vypla :-O   a takhle 4x zasebou, vždy po vyjetí baterek (nabít 1h, vyjet 15min, nabít 1h, vyjet 15min ...) takže jestli nakonec neni už špatná ta nabíječka... :-(

E-Maxx 16,8V NiMH. titan 775. TQ 2,4Ghz.

357

Re: Teorie nabíjení

Je to začátečnickej přístup , ale funguje :-).
jen mne trochu zmátlo, že u NiMH se na mojí nabíječce zadává delta peak na článek (podle manuálu) ale na stránce výrobce byla hodnota uvedená na celou baterii, tak stačilo vydělit tuto hodnotu počtem článků. U jedné NiMH baterie mi vyšla hodnota delta peak 7mV na článek a u jiné 3.5mV na článek. Jenže má nabíječka umožňuje nejnižší delta peak asi 5mV. Jak říkám, je to trochu matoucí.

Naposledy upravil: michald (09. 03. 2012 00:03:29)

Traxxas Summit 5607

358

Re: Teorie nabíjení

Tak to jo, je to možný že je to jen začátečnickej přístup, ale nechápu proč sem motáš delta peak, když jsem v předchozích komentech psal že moje nabíječka nic neumí :-D tudíž o nastavováni DP se mi může jen zdát... ale v podstatě je to podobnej problém...prostě nemůžeš nastavit na nabíječce hodnotu kterou potřebuješ... (možná proto si o tom mluvil.?...)
To co doporučuje výrobce bych dodržoval ;-) ... ale s normální nabíječkou, na které by to šlo nastavit.
a že nabíječka nabíjí skoro 6x rychlejc (jestli platí ten tvůj vzoreček) než by měla, mi teda moc normální nepříjde, ale budu věřit zkušenějšímu, když řikáš že funguje  ;-)

E-Maxx 16,8V NiMH. titan 775. TQ 2,4Ghz.

359

Re: Teorie nabíjení

Pokud nabijis 4A za hodinu, tedy za 15min nabijes cca. 1A. U nimh baterek se jeste pocita nejaka tepelna ztrata, u lipolek zase cas prodlouzi kvuli balancovani clanku. Nabijecku kup jak budes mit penize jestli mas na drazsi kup drazsi, pokud ne Acucell6 taky neni spatnej, sam ho mam 2 roky a vsechno OK. Jinak kdyz si stahnes RC Calc - program na vypocet ruznych veci kolem RC, tak je tam taky zalozka nabijeni a tam uz vsechno pochopis.

E-Savage, TL-01b, SCX10, TRF416WE, Losi XXX-T

360

Re: Teorie nabíjení

Tak sem to vyřešil ;-) ... je to nabíječkou, takže prostě když vypne cca po 15-ti minutách, tak prostě odpojim a znova připojim baterky :-D  a takhle to dělám dokud nabíjení netrvá dohromady hodinu... (při 4A) ... no a už jsem spokojenej :-) maxx jezdil přibližně 15-20min po trávě, v kopci, bahnu a v loužích... stylem plnej plyn, plná brzda (akorát na trávě se při takovém brždění převracel :-D ) no prostě 100x lepší než když jsem nechal nabíječku nabíjet tak jak chtěla ona :-P
co  nejdřív teda koupím novou, jelikož nevydělávám, tak by ta Acucell 6 mohla stačit, když seš s ní spokojenej ;-)

E-Maxx 16,8V NiMH. titan 775. TQ 2,4Ghz.

361

Re: Teorie nabíjení

Urcite, je k ni ale potreba ext. zdroj ...

E-Savage, TL-01b, SCX10, TRF416WE, Losi XXX-T

362

Re: Teorie nabíjení

Lidi, mel bych dotaz. Stahnul jsem si "navod" k mejm akupackum je tam tahle veta ohledne vybijeni:

"Best results will be obtained, when the battery pack gets discharged with 10A to a cut-off
voltage of 5.4V (6 cells)"

Mam to chapat tak, ze by pri proudovym odberu 10A mela baterka klesnout na napeti 5,4V a dal ji nebyvijet? Nebo to mam brat tak, ze by se mela vybijet az do 5,4V i pri malym vybijecim proudu, treba i proudem 0,1A, dokud neklesne na 5,4V i pri tomhle malym vybijecim proudu?

363

Re: Teorie nabíjení

Jinak receno - nejlepsich vysledku dosahnete, pokud budete akupack vybijet proudem 10A az do napeti 5,4V (6clanek).

Takze z toho jsem pochopil, ze se jedna o NiMH a o minimalni hodnotu 0,9V na clanek, tj. 5,4V na akupack. Proste do toho mas pustit 10Aa vybit az na 5,4V. smile

XRAY T3R, Traxxas Ken Block, Axial SCX10 Hilux, Axial Wraith, Tamiya Scania R620 - Spektrum DX3E, DX3C, Futaba 4PL
Beta 1400, Multiplex FunCub, Ikarus vznášedlo - Spektrum DX7, FrSky Telemetry
www.mojemodely.cz, www.calcrc.com

364

Re: Teorie nabíjení

Mám Raytronic C12. Z HK mi přišly nové LIPO Turnigy 5000mAh 2S1P, dal  jsem nabíjet na 1C (4A) s balancerem, nabíjení probíhalo OK, ale po ukončení mi nabíječka zobrazila, že do nich dostala jenom cca 2400mAh. Mám to brát, že baterka již byla částečně nabitá a nabíječka ji dobila na plnou kapacitu 5000mAh, nebo je někde chyba a baterka je nabita na polovinu kapacity? Nyní nemám možnost si změřit jakou má baterka současnou kapacitu, tak se ptám zkušenějších, co  si o tom mám myslet.

HPI E-Firestorm, Dualsky XC 800tf, Dualsky Z5 9,5 G2

365

Re: Teorie nabíjení

vrkal napsal:

Mám Raytronic C12. Z HK mi přišly nové LIPO Turnigy 5000mAh 2S1P, dal  jsem nabíjet na 1C (4A) s balancerem, nabíjení probíhalo OK, ale po ukončení mi nabíječka zobrazila, že do nich dostala jenom cca 2400mAh. Mám to brát, že baterka již byla částečně nabitá a nabíječka ji dobila na plnou kapacitu 5000mAh, nebo je někde chyba a baterka je nabita na polovinu kapacity? Nyní nemám možnost si změřit jakou má baterka současnou kapacitu, tak se ptám zkušenějších, co  si o tom mám myslet.

Je to v poradku. LiPo baterie se skladuji nabite na cca 60% a takto se i distribuuji. Shodou okolnosti mi taky nedavno prisla uplne stejna baterie a dobil jsem tam napoprve podobnou hodnotu.

Thunder Tiger Sparrohawk XB 1:10 + HobbyWing eZRun-35A Brushless ESC, Maverick Atom XT 1:18 + D-sys MDD32
Raytronic C12

366

Re: Teorie nabíjení

A z toho také plyne, pokud se budeš chystat lipo skladovat delší dobu (dejme tomu déle než měsíc), nabij pouze na hodnotu cca 3,80-3,85 voltu na článek.
na nabíječce režim STORAGE
Pročti si např. tento článek
http://www.mojemodely.cz/clanky/prechod_na_lipo.htm
a jistě budeš o lipo vědět více smile

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video       www.rc-models.cz/

367

Re: Teorie nabíjení

Akorát, co jsem vyčetl z návodu na Raytronic C12, tak ten režim STORAGE nemá(nebo jsem slepý), tudíž jak jinak mám nastavit hodnotu cca 3,80-3,85 voltu na článek u této nabíječky?

HPI E-Firestorm, Dualsky XC 800tf, Dualsky Z5 9,5 G2

368

Re: Teorie nabíjení

Na C12 to asi neuděláš pokud se nepletu nijak, nejde tam bohužel ani nastavit volitelně koncové napětí na článek.
Takže
- kašli na to, ono se zase nic tak hrozného nestane, koneckonců jak často ti aku stojí víc jak 14 dnů smile
- když budeš chtít skladovat, tak nabíjej v režimu Lion - koncové 4,1V/čl - nebudou úplně nadoraz a nebo nabij doplna a chvilku pojezdi - změř články až se dostaneš na cca 3,9-3,8 (že nebudou srovnané neřeš)
- kup si jiný nabíječ smile

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video       www.rc-models.cz/

369

Re: Teorie nabíjení

nebo je mozna jeste jednodussi vybit baterku, a dat ji normalne nabijet a az bude mit kolem 3.85V na clanek, tak stopnout nabijeni

370

Re: Teorie nabíjení

tužkový baterky sanyo eneloop je taky lepší vybíjet nebo nechat dojet a pak jen nabít?

HB D8Te,Mamba Monster 2200, Savox
Futaba 3PM-2,4GHz MX,Axial, ProLine

371

Re: Teorie nabíjení

Lali napsal:

tužkový baterky sanyo eneloop je taky lepší vybíjet nebo nechat dojet a pak jen nabít?

Určitě není třeba je vybíjet před nabitím. Skladují se nabité a vydrží i rok nabité.

Savage Flux HP, 2.4G, E-Revo Brushless, Savage XS SS, Axial Wraith, Latrax Teton,
Futaba 4PL, Turnigy 5200, Hyperion EOS720i SD3

372

Re: Teorie nabíjení

moc pouční-... tohle jsem o nabíjení a vybíjení vůbec nevěděl

373

Re: Teorie nabíjení

Jaký význam má hodnota uvedená u nabíječek "proud balanceru[mA]"? Je to důležitý údaj při výběru nabíječky, jaký význam má při nabíjení a je pro nabíjení je lepší vyšší hodnota, či nikoliv?

HPI E-Firestorm, Dualsky XC 800tf, Dualsky Z5 9,5 G2

374

Re: Teorie nabíjení

Není to důležité, je to víceméně informační údaj jakým maximálním proudem balancer dorovnává na konci nabíjení jednotlivé články.
Pro běžného uživatele nabíječky nepodstatný.

Savage FLUX HP tuning - Futaba 4PL  / Multiplex Funcopter v2         byl E-Savage
naše RC kalkulačka        Foto   Video       www.rc-models.cz/

375

Re: Teorie nabíjení

To je maximální proud se kterým umí balancer pracovat. Čím vyšší tím lepší, má vliv na rychlost nabití, zejména u horších aku s větším rozptylem parametrů mezi jednotlivými články. U kvalitních sad s minimálním rozptylem parametrů jednotlivých článků balancer nezasahuje tolik, není potřeba.

E-RevoBL, Futaba 3PM 2,4G, Neu1515, eZRun80A, Savox, Full RPM          http://sejny.rajce.idnes.cz/
Revo, GT3B, Ofna Picco .26MAX Savox HV Brushless servo, 2s LiPo RX, Full RPM  Revo je prostě nej smile
Savage FLUX XL Brushless