26

Re: Teorie nabíjení

14. rozhodně formovat tak dlouho, dokud roste vybitá kapacita tj. nemusí to být zrovna 5x
15. pro rekreační ježdění si myslím není třeba baterky dovybíjet, pokud přestaneš jezdit hned jak začnou slábnout, stačí jednou za pár desítek cyklů srovnat články opětovným přeformováním. Osobně to dělám tak, že jim za 10-20cyklů dám jeden dva formovací.

27

Re: Teorie nabíjení

14. rozhodně formovat tak dlouho, dokud roste vybitá kapacita tj. nemusí to být zrovna 5x

Sorry za nechápavost, ale co to přesně znamená? Musíte si uvědomit, že se bavíte s někým, kdo si zatím ještě pořád pod pojmem nabíječka představí spíš prsatou ženskou než elektronické zařízení :-) Vážně - teď to nabíjím 0,1C. O půlnoci mi to doběhne, mám tedy spustit vybíjení nebo můžu jezdit a pak to dovybít? Řekněme, že mám spustit hned vybíjení, nastavím ho do 5,4V a když se to vybíjení samo vypne, tak mi to ještě ukáže nějakou kapacitu? Celý postup nabíjení/vybíjení tedy zopakuji a dokud každá následující vybitá kapacita po vybíjení je větší než ta předtím, tak to mám opakovat, OK? Jakmile se vybitá kapacita přestane zvětšovat, můžu začít nabíjet 1C a začít jezdit, je to tak?

28

Re: Teorie nabíjení

Vybíjení spusť ihned, opakuj tak dlouho, dokud takto vybitá kapacita roste. Tím že bys vybíjel v autě bys ztratil přehled kolik se ti do baterky vlezlo...
Formování po 101: nabíjím 14-16h proudem 0,1C, vybíjím 0,1C na napětí 1,1V na článek, pokud je takto vybitá kapacita větší než minule, tak pokračuji zase nab/vyb dokud nenaměřím kapacitu stejnou nebo menší, pak už můžu vesele nabíjet 1C.

29

Re: Teorie nabíjení

Já mám za to že vybíjet Ni-Cd/Mh se má na na 0,9V na čl.

Teď už jezdím jen na Volty a Ampéry.....

30

Re: Teorie nabíjení

Tak myslím, že už jsem to pochopil. Při vybíjení totiž ukazatel kapacity ROSTE, zatímco já bych očekával, že bude klesat - vybíjím baterku, takže její kapacita přece klesá. No to je jedno, prostě hodnota kapacity po vybití je nějaké číslo, které dokud bude růst, tak budu nabíjet a vybíjet a do auta to dávat nebudu.  Takže to jdu spustit znovu.

31

Re: Teorie nabíjení

Nevíte někdo proč mi někdy hlásí nabíječka hlášku typu "output voltage is too low".... Mám Robe Powerpeak a stává se mi to pouze u jedné  baterky - nastavení nabíječky mám vždy stejné - tj. vybíjecí proud 0,6 A a nabíjecí 0,3 A... a stane se to chvíli po tom co přejde z režimu vybíjení do nabíjení.....

Baterka - 7 článek 3300 NIMH...

Mám pocit, že pokud mám nabíjecí proud vyšší, tak se mi to nestalo -ale nevím jestli to nebyla jen náhoda.

Díky za jakýkoliv tip   /nevím je-li chyba v baterce, nabíječce, či ve mně wink /

Tom

32

Re: Teorie nabíjení

Předpokládám, že se jedná o pohonné aku.

Vybíjíš-li 3300mAh baterku proudem 0,6A tak v ní nezustane téměř nic.
No a lze předpokládat, že některý článek je trvale "depolarizován" než nabíječka ukončí vybíjení na zvolenou hodnotu.

Baterka tedy, kdy přejdeš do cyklu nabíjení má napětí o jeden depolarizovaný článek nižší. (pokud ne o dva) A bohužel nabíjecí proud 0,3A ten depolarizovaný článek "nezvedne" tak rychle. A tudíž nabíječ ohlásí, že nepasuje počet článků. (U=LOW)

Mimo možnosti fora je vysvětlovat, proč tomu tak je.

Ale pokud budeš vybíjet prfoudem 10A (nebo alespoň 1C tedy 3,3A)  a nabíjet 1C  tedy 3,3A pak k takovým stavům zřejmě nedojde. (pokud není akumulátor vadný)
A soudím, že se jedná o "INLINE" akumulátor. Neb pokud by byl řazen mechanicky tak aby šel srovnat na vybíjecí desce, nedocházelo by k tomuto jevu ani při tak mizerných proudech.

33

Re: Teorie nabíjení

Předpokládám, že se jedná o pohonné aku.

Vybíjíš-li 3300mAh baterku proudem 0,6A tak v ní nezustane téměř nic.
No a lze předpokládat, že některý článek je trvale "depolarizován" než nabíječka ukončí vybíjení na zvolenou hodnotu.

Baterka tedy, kdy přejdeš do cyklu nabíjení má napětí o jeden depolarizovaný článek nižší. (pokud ne o dva) A bohužel nabíjecí proud 0,3A ten depolarizovaný článek "nezvedne" tak rychle. A tudíž nabíječ ohlásí, že nepasuje počet článků. (U=LOW)

Mimo možnosti fora je vysvětlovat, proč tomu tak je.

Ale pokud budeš vybíjet prfoudem 10A (nebo alespoň 1C tedy 3,3A)  a nabíjet 1C  tedy 3,3A pak k takovým stavům zřejmě nedojde. (pokud není akumulátor vadný)
A soudím, že se jedná o "INLINE" akumulátor. Neb pokud by byl řazen mechanicky tak aby šel srovnat na vybíjecí desce, nedocházelo by k tomuto jevu ani při tak mizerných proudech.

Takže je vhodné vybíjet vyšším proudem... Ale vybíjet opravdu 10A? To nevím, mám pocit, že ta má nabíječka nechce nechat nastavit víc jak 1A na vybíjení - a max 5 A na nabíjení..... Mám Robe Power Peak

Tom

34

Re: Teorie nabíjení

Takže je vhodné vybíjet vyšším proudem... Ale vybíjet opravdu 10A? To nevím, mám pocit, že ta má nabíječka nechce nechat nastavit víc jak 1A na vybíjení - a max 5 A na nabíjení..... Mám Robe Power Peak

A to ji nabijis takovymhle pidiproudem porad nebo se ji jen snazis naformovat?

35

Re: Teorie nabíjení

Takže je vhodné vybíjet vyšším proudem... Ale vybíjet opravdu 10A? To nevím, mám pocit, že ta má nabíječka nechce nechat nastavit víc jak 1A na vybíjení - a max 5 A na nabíjení..... Mám Robe Power Peak

A to ji nabijis takovymhle pidiproudem porad nebo se ji jen snazis naformovat?


Nee, to jsem tak nabíjel jen asi 4x ze začátku.... Teď jsem vybíjel 0,8 A a nabíjel 2 A - a bylo to vpohodě.... Měl bych ještě přidat? Vím, že se může až tím nabíjecím proudem 1C - ale nevím jestli mám dát opravdu 3A - jestli je to pro baterku dobré??

Tom

36

Re: Teorie nabíjení

Nee, to jsem tak nabíjel jen asi 4x ze začátku.... Teď jsem vybíjel 0,8 A a nabíjel 2 A - a bylo to vpohodě.... Měl bych ještě přidat? Vím, že se může až tím nabíjecím proudem 1C - ale nevím jestli mám dát opravdu 3A - jestli je to pro baterku dobré??

1C snesou uplne bez problemu, nebal bych se toho, je to takova "zakladni" hodnota pri nabijeni.

37

Re: Teorie nabíjení

Nee, to jsem tak nabíjel jen asi 4x ze začátku.... Teď jsem vybíjel 0,8 A a nabíjel 2 A - a bylo to vpohodě.... Měl bych ještě přidat? Vím, že se může až tím nabíjecím proudem 1C - ale nevím jestli mám dát opravdu 3A - jestli je to pro baterku dobré??

1C snesou uplne bez problemu, nebal bych se toho, je to takova "zakladni" hodnota pri nabijeni.


OK, tak nabíjení 1C je jasné - ale co to výbíjení - jak tady bylo psáno výše 10A??? Díval jsem se na tu nabíječku a opravdu - vybíjení umí max 1A.

Tom

38

Re: Teorie nabíjení

OK, tak nabíjení 1C je jasné - ale co to výbíjení - jak tady bylo psáno výše 10A??? Díval jsem se na tu nabíječku a opravdu - vybíjení umí max 1A.

Ty je vybijis na nabijecce a koukas se pri tom na ne? :-) Ten 1A je jen na DOvybiti vyjezdenych aku v aute. Nebo v aute taky vybijis jen 1A? :-)

Vis vubec kolik A ti to v aute cuca...?

39

Re: Teorie nabíjení

V prve rade bych akumulator pokud to neni NiCD vubec nevybijel, zejmena nabijeckou, ktera nevybiji kazdy zvlast. To je presne jedna z veci jak poslat NiMH do hrobu, takhle ty baterky jeste vic rozhodis. Musis je vybijet na srovnavaci desticce. Pokud ji nemas, tak nevybijej vubec, ostatne NiMH to NEPOTREBUJI !!! Vybiji se pouze kvuli srovnani, ale na desticce, kterou ty nemas, takze jen nicis slabsi clanky jeste a jeste vice.

40

Re: Teorie nabíjení

Takže ,když chci nimh jen tak procyklovat ,aby ted v zimě neležely jen tak ladem ,tak to je špatně?(nabiječka mi samozřejmě taky umožnuje vybijet max 1A) A chtel jsem se zeptat jestli by se dal případně vybijet na destičče 7mičlánek? Všude sem našel jen na 6tičlanek..

41

Re: Teorie nabíjení

....aha  :?   Takže vybíjení v nabíječce je špatně.... A já myslel jak těm baterkám dělám dobře, že je po té co dojezdím (skoro vybité po ježdění) ještě dovybiju a pak teprve nabiju. Takže to vybíjení na nabíječce je dobré akorát tak ze začátku na formování baterek? - nebo vůbec nepouživat?

Tom

42

Re: Teorie nabíjení

V prve rade bych akumulator pokud to neni NiCD vubec nevybijel, zejmena nabijeckou, ktera nevybiji kazdy zvlast. To je presne jedna z veci jak poslat NiMH do hrobu, takhle ty baterky jeste vic rozhodis. Musis je vybijet na srovnavaci desticce. Pokud ji nemas, tak nevybijej vubec, ostatne NiMH to NEPOTREBUJI !!! Vybiji se pouze kvuli srovnani, ale na desticce, kterou ty nemas, takze jen nicis slabsi clanky jeste a jeste vice.

díky

Tom

43

Re: Teorie nabíjení

OK, tak nabíjení 1C je jasné - ale co to výbíjení - jak tady bylo psáno výše 10A??? Díval jsem se na tu nabíječku a opravdu - vybíjení umí max 1A.

Ty je vybijis na nabijecce a koukas se pri tom na ne? :-) Ten 1A je jen na DOvybiti vyjezdenych aku v aute. Nebo v aute taky vybijis jen 1A? :-)

Vis vubec kolik A ti to v aute cuca...?

Díky za rady.

kolik auto cucá:   to právě nevím - a celkem by mě to zajímalo. Máte to někdo změřené u  e- ? maxx II

Tom

44

Re: Teorie nabíjení

Vybijeni pomoci desticky bych neresil. To delaji profesionalni zavodnici. A to snad nejste/nejsme nebo jo? Bezne jsem dovybijel 8clanek v serii a nikdy nebyl problem (NiMH). RimmerCZ ma ale pravdu v tom, ze dneska je to dovybijeni uz fakt zbytecnost.

Cili vybijeni se hodi pouze pri formovani clanku a i to se mozna uz trosku precenuje.

tom.r: tak az to zmeris, prijd zpatky, asi budes prekvapenej :-)

45

Re: Teorie nabíjení

"kolik to cucá" je sice pěkný slangový výraz, ale já bych zůstal při proudu, který odtéká z akumulátoru.

Pokud na 3300mAh,  model jede 60 minut, pak I=3,3A
(pochopitelně, průměrná spotřeba)
(to tedy za předpokladu, že akumulátor je schopen odevzdat kapacitu 3,3Ah)

no a potom platí, ...
...... 30 minut........I=6,6A  ............plechovka Johnson, Mig
.......10 minut........I=20A   .............cca 10T - 13T střída
.......  6 minut........I=33A   .............cca 5T - 8T střída

No a když jsem se tak pěkně rozpovídal, ještě dodám:

Špičkový proud (obecně) se může pohybovat //především s ohledem na použitý motor, styl jízdy, valivé odpory v podvozku a v ne poslední řadě také terén po kterém se model pohybuje//  až na desetinásobku. Tedy i I=330A. Za předpokladu, že takový proud je schopen akumulátor dodat.

A bohužel, proudová špička se může pohybovat i na 150%?? této (330A) hodnoty. Tedy neuvěřitelných 500A. ....................doma v kuchyni to pochopitelně změřit nejde. Ale domnívám se, že moc vedle tenhle údaj  asi nebude. (pokud nebude v cestě konektor a vše je pájené)


To jen tak na okraj. Proto se nikde nic nespojuje konektorama a pokud už tam konektor teda musí být, pak takový, který něco přežije.
Který je schopen přenést (díky svému zanedbatelnému přechodovému odporu, festovní konstrukci) proudy, které po něm budeme, stran provozu našich miláčků žádat.

46

Re: Teorie nabíjení

V prve rade bych akumulator pokud to neni NiCD vubec nevybijel, zejmena nabijeckou, ktera nevybiji kazdy zvlast. To je presne jedna z veci jak poslat NiMH do hrobu, takhle ty baterky jeste vic rozhodis. Musis je vybijet na srovnavaci desticce. Pokud ji nemas, tak nevybijej vubec, ostatne NiMH to NEPOTREBUJI !!! Vybiji se pouze kvuli srovnani, ale na desticce, kterou ty nemas, takze jen nicis slabsi clanky jeste a jeste vice.

Zlatá slova, neb pokud přesně nevíš co děláš, je to spíše kontraproduktivní.
A jen přidám. U NiMH akumulátorů je důležité je nenechat ležet a nechat napěťově padnou. Padne-li jeden nebo více článků napěťově na nulu, je to cesta do pekel, .............

Doporučuji  jednou za 5 až 20 cyklů, jak akumulátor vyndáš vyjetý z auta, nabíjej ho malým proudem cca 0,3A (na konstantním zdroji proudu nikoli na nabíječce, která odpojí na  Delta Peaku) to až do doby, kdy budou články všechny hřát. Pak to odpoj a máš také "srovnáno"

Vím, že informace přesahuje rozsah základních znalostí z elektroniky. A ne každý má doma zdroj konstantního proudu. Leč ptal jsi se, tak se s tím popasuj a problematiku naštuduj. Vědět co dělám a proč to dělám je jediná cesta jak se vyhnout problémům. A nakonec zjistíš, že zdroj konstantního proudu je položka cca 15,-Kč + 15 minut práce.

47

Re: Teorie nabíjení

Dají se mabíjet dva aku paky nejdnou?

pokud ano jak je zapojit do serie nebo vedle sebe?

a dají se tímto zúůsobem i formátovat nové paky??

díky předem za radu

48

Re: Teorie nabíjení

Samozřejmě že dají a to pouze v sériovém zapojení.  No ale prozraď co Tě k tomu nutí ? Neb je to přesně opačný postup od rozumného řešení. Tedy pokud se jedná o NiMH. Přečti si něco o SPINTEC, tuším na teamairspeed se tomu vcelku věnovali. No a popřemýšlej, proč někdo tak komplikovanou mašinu (nabíječ a vybíječ) zkonstruoval. A proč ji spousta autařů používá, spíše používala. Neb pro LiPo postrádá význam.

49

Re: Teorie nabíjení

to Letavec: nabíjet v sérii 1/10C, pod podmínkou, že se jedná o stejné packy (kapacita, značka, stáří...), to bych neviděl jako problém, vybíjet ovšem každý pack zvlášť.

50

Re: Teorie nabíjení

Díky za směr na článek o Spintec (hezká mašina).
Mám savíka a dva páry 4600mAh koupený najednou a štve mě nabíjet to po kusech a když jezdím tak jsem chtěl mít nabité vždy dva paky najednou.
Kamarád má origo nabíječku na savíka s dvěma nabíjecíma koncema a nabíjí najednou 1C  a tak jsem se jí podíval pod sukni a vevnitř jsou ty vývody napojený z jednoho místa tzn. že paky jsou zapojeny vedle sebe???