51

Re: Formule 1/18

kluci, fakt me bavite :-)
kdyz chci jet na zavody, tak tam zavodim...


Ano, ale aby se do mne strefoval, kto líta od pankhejtu k pankhejtu a jen proto, že je dráha široká, si myslí, že se na ní vejde s autem jedoucím dvojnásobkem přijatelné (dráhou) rychlostí a možná čtyřnásobkem svých schopností...

Já vím jak to Hejkal myslí...  wink   Jde o to, že prioritou musí být přijatelný jízdní vlastnosti a funkčnost podvozku a až na druhým místě maketovost modelu.
Na závody se opravdu vesměs jezdí závodit a aby se eliminovalo to co zmiňuješ (destrukce na desetinových tratích) bude jistě ještě diskuse o pravidlech. Nicméně můj osobní názor je, tak jako u zadokolek, silně přikloněný k tomu, aby se jezdila Dc motorizace a to dost striktně vymezená a nikoliv pro většinu lidí prakticky neřiditelný AC sety (osobně jsem tady u nás v pohodě porážel v open s třístovkou resp. 370-kou cokoliv AC (Tekin, Novak, aj.) a rozhodně jsem neměl nějakou děsivou spotřebu motorů). A stoprocentně to nejde nechat úplně volný jako někde momentálně formule 1/10. To by byla tutově cesta do pekla, tedy spíš k totální destrukci modelů....  wink
A smíchání AC a Dc pohonů je taky problém (pokud by se šlo cestou 280-tek) jelikož i ty nejslabší sety jsou prostě výkonově jinde, ale to už je debata, která běžela vloni....
Myslím, že bude třeba zvolit rychlý a dostupný pohon, ale hlavně zvladatelný. Osobně jsem pro MIG280racing a nebo, pokud se objevují nějaký problémy s jejich dostupností je tady taky možnost klasický třístovky (v tom případě bych se nebál pustit v tom i přesně vymezený srovnatelný AC set).
A v druhým bodě hraje roli pochopitelně trať a její parametry, tedy šířka 0,8-1,5m je naprosto vyhovující optimum i pro dost lidí na dráze pokud jezdí disciplinovaně a pokud ne, tak od toho je zase pořadatel a případný Stop and go.  lol  Tenhle parametr šířky dráhy nám v minulých letech jasně ukázal, že to je správná cesta pro osmnáctiny, tak nějak nevidím důvod se vracet na původní široký tratě kolem 2 metrů i více....  lol 
Ale jak už jsem psal to je věc případných pořadatelů.

52

Re: Formule 1/18

Ještě k diskusi kolem šířky tratě....
Narazil jsem na zajímavý video odněkud z Německa. Sice to je s GT1/10 ale stojí za to vidět, že i v desetinách to nemusí být vždy o široký ranveji....  wink

http://www.youtube.com/user/stecher111#p/a/u/1/W162R0yhXHA

I když přiznávám, že to tam je chvílema pěknej mazec  a asi to s tou techničností dráhy kapku přehnali. Nicméně když tohle porovnáme vizuálně s videi ze závodů 1/18 na tratích cca 1-1,4 metrů šířky tak je to vcelku v poměru k velikosti modelů.  wink

53

Re: Formule 1/18

Myslím si, že hodně záleží na trati. Již několikrát se ukázalo, že přemotorovaný 1/18tiny se na malé technické trati (Pozděchov, Březí.........) "ubijí" sami.

54

Re: Formule 1/18

Navrhoval bych ,abychom se konečně začali bavit o rozměrech a technických parametrech Kategorie Formule 1/18.
Můj návrh je :
Rozvor         :160 - 180mm
Rozchod       : max 116 mm
Motor           : Mig ,nebo Speed 280 všech modifikací(Racing a pod.)
                     Zákaz jakékoliv úpravy motoru.
Baterie         : Nominální napětí max. 7,4 V
Pohon zadní nedělené nápravy.
Možnost použití diferenciálu.
Možnost použít nezávislé zavěšení kol na přední nápravě.
Zákaz tlumení pérování na přední nápravě(v podstatě může pérovat,avšak je zakázán tlumič).
Ostatní jako v jiných kategoriích 1/18.

55

Re: Formule 1/18

Těch 116 mm myslíš šířku a ne rozchod.

Miroslav Vrána

56

Re: Formule 1/18

Těch 116 mm myslíš šířku a ne rozchod.


Rozchod=šířka

57

Re: Formule 1/18

Těch 116 mm myslíš šířku a ne rozchod.


Rozchod=šířka

No ale rozchod je něco jinýho jak šířka.A nemůžeš tam mezi to dávat rovnítko.

Miroslav Vrána

58

Re: Formule 1/18

Jonas pojmem rozchod myslel šířku podvozku měřenou přes vnější boky kol.
Mirra rovnítkem znázornil co měl na mysli Jonas.

Jinak technický výklad pojmu rozchod samozřejmě všichni známe (příčná vzdálenost kol či skluznic dopravního prostředku nebo zařízení k jejich vedení).

Pánové, myslíte si, že "tahanice" o jedno slovo je důležitá? Důležité je, když si rozumíme, né?

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

59

Re: Formule 1/18

Těch 116 mm myslíš šířku a ne rozchod.


Rozchod=šířka

No ale rozchod je něco jinýho jak šířka.A nemůžeš tam mezi to dávat rovnítko.


Omlouvám se opravdu tam rovnítko nepatří.
Rozchod je brán na střed kol tím pádem čím širší kola tím vetši sířka při stejném rozchodu kol.
Doufám, že teď už je to správně.

60

Re: Formule 1/18

To asi správně není.Když je rozchod na střed kol a s šíří kol se mění i ET nebo taky ofset tak se bude měnit i rozchod.

61

Re: Formule 1/18

Samozřejmě jsem myslel max.šířku.
Radši přemýšlejte o svém návrhu,tedy ti ,kteří to s touto kategorií myslí vážně a nebazírujte na slovíčkách.
Mimochodem dnes jsem na závodech v Polné viděl F 1 1/18 v akci.
Vyrobil ji Milan Parák a je to parádní.
Zatím co my diskutujeme on jedná.
Zadní náprava i s pohonem převzatá z XRay M18.A vypadá to dobře.
Takže ustupuji v mém návhu pravidel od podmínky pevné zadní osy.
I rozvor byl 155 mm a vypadalo to ucházejícně.Ale delší by to bylo pěknější.
O jízdních vlastnostech nehovořím.Kratší by asi byla lepší na zatáčkovité tratě a delší na dlouhé rychlé.

62

Re: Formule 1/18

Zadní náprava i s pohonem převzatá z XRay M18.

Není někde nějaké fotka, zajímalo by mě jak to vypadá...  :?:

63

Re: Formule 1/18

http://www.rcautoklub.cz/index.php/%C4%8Ceskomoravsk%C3%BD_poh%C3%A1r_MICRO_1:18

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

64

Re: Formule 1/18

Mimochodem dnes jsem na závodech v Polné viděl F 1 1/18 v akci.
Vyrobil ji Milan Parák a je to parádní.
Zatím co my diskutujeme on jedná.
Zadní náprava i s pohonem převzatá z XRay M18.A vypadá to dobře.
Takže ustupuji v mém návhu pravidel od podmínky pevné zadní osy.


Když sem to viděl, tak mě cestou domů (4 hodiny jízdy) kromě jiného napadlo, že aby to neskončilo jako pancar s kastlí F1 (nebo xray s kastlí F1), tak by právě zákaz nedělené zadní nápravy a zákaz předního pohonu a tlumení přední nápravy  mohl formule odlišit od klasických placek 2WD.
A přitom by bylo dost dostupných komponentů a od stávajících modelů i trochu odlišné jízdní vlastnosti.

65

Re: Formule 1/18

Nemyslel jsem tím zákaz jednoho nebo druhého druhu konstrukce zadní nápravy,ale nechal bych to volné.Je dost Scalpelů i jetých a odložených XRay M18.
Každý by mohl použít to co má doma,nebo co mu vyhovuje.

66

Re: Formule 1/18

Tak, tak. Já bych techniku neomezoval. Stejně je nejdůležitějším faktorem konstrukčního vývoje pořadatel. On je ten, co charakterem tratě donutí konstruktéry přizpůsobit se. Postaví RWY (ranvej) a máte tu tryskové F1. Postaví dráhu vhodnou měřítku a máte tu pohodové stroje. Postaví "Monaco" a máte tu nudu hlemýždí.
Doporučuji se podívat na video z Polné. Trať bez rovinky, přemotorvané monstra na ni pořád v mantinelu. Mantinely kapotovaným vozům hodně pomůžou k napravení chyby jezdce a tedy neumravní jeho horkou hlavu a nedonutí ho stáhnout plyn. Ale to u modelů s odkrytými koly takto nefunguje. Každý dotyk je riziko. Čili neuřiditelná formulka musí z dráhy ven. O to se postará sám jezdec, že ji rozmlátí, anebo od toho je pořadatel, aby měl odvahu udělit za nezvladatelnou jízdu sankce. Pokud si jezdec veme z chyb ponaučení, tak techniku přizpůsobí. Pokud ne, tak mu není pomoci. Pokud příště na závod nepřijede, tak chybět nikomu nebude, jelikož bez něj bude závod pohodovější.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

67

Re: Formule 1/18

Dráha v Polné na vánočním závodě byla na zadokolky  v některých zatáčkách úzká a na formule s rozvorem 160 a více by vhodná nebyla. Nicméně rovinka zde byla cca 10 m - trochu atypická - úhlopříčně - ale zcela cíleně úzká, aby zde Openisti nebláznily a předjížděli pěkně v širokých zatáčkách :-). Přece jen plocha 10x13 m není až tak moc velká, aby se zde dala postavit široká dráha a měla i nějakou délku. I tak se časy na kolo dostali pod 10 s.
Ti co ale už párkrát byli na Volném mistrovství v Polné na zámku ( plocha 20x12 m), tak ví a mohu slíbit, ža pro zadokolky i delší formule bude určitě příjemnější. Mistrovství je 26.3.2011. Když se povede dát několik formulí dohromady, můžou se tam zkusit jet.

Osobně jsem pro pravidla - pro odlišení od 2WD STOCK takto:

rozvor min 160 mm (bude to přímo navazovat na povolených max 160 mm pro současné kategorie)
šířka přes kola max 115 mm (aby šla použít náprava z X-raye + kola široká 22-23 mm)
zadní náprava - povolená kyvná i nezávislé zavěšení (nápad M.Paráka se mi líbil)
pohon - pouze zadní náprava
baterky - max.7,4 V
motor - zatím nevím  - obě varianty AC(3000) i DC (MIG280)
mají své výhody i nevýhody a příznivce a podle mne jsou přijatelné obě. Na technické trati je rozdíl zanedbatelný. Na rychlé trati je určitě stříďák na rovině ve výhodě. Takže podle mne  by to měl řešit pořadatel dle typu tratě.
Možná by se mohlo uvažovat i o kombinaci pohonů
MIG280 + 7,4V LiPol
nebo  KD 3000 + 6,6V LiFePol (A123)

68

Re: Formule 1/18

Tak, tak. Já bych techniku neomezoval. Stejně je nejdůležitějším faktorem konstrukčního vývoje pořadatel. On je ten, co charakterem tratě donutí konstruktéry přizpůsobit se. Postaví RWY (ranvej) a máte tu tryskové F1. Postaví dráhu vhodnou měřítku a máte tu pohodové stroje. Postaví "Monaco" a máte tu nudu hlemýždí.
Doporučuji se podívat na video z Polné. Trať bez rovinky, přemotorvané monstra na ni pořád v mantinelu. Mantinely kapotovaným vozům hodně pomůžou k napravení chyby jezdce a tedy neumravní jeho horkou hlavu a nedonutí ho stáhnout plyn. Ale to u modelů s odkrytými koly takto nefunguje. Každý dotyk je riziko. Čili neuřiditelná formulka musí z dráhy ven. O to se postará sám jezdec, že ji rozmlátí, anebo od toho je pořadatel, aby měl odvahu udělit za nezvladatelnou jízdu sankce. Pokud si jezdec veme z chyb ponaučení, tak techniku přizpůsobí. Pokud ne, tak mu není pomoci. Pokud příště na závod nepřijede, tak chybět nikomu nebude, jelikož bez něj bude závod pohodovější.

Na videu to máš právě naopak - první část jsou A Open - ti jedou bezchybně a druhá část jsou STOCK C -(úplní začátečníci) a těm je samozřejmě úzká jakákoliv trať :-))

69

Re: Formule 1/18

Na videu to máš právě naopak - první část jsou A Open - ti jedou bezchybně a druhá část jsou STOCK C -(úplní začátečníci) a těm je samozřejmě úzká jakákoliv trať :-))


Oj. Nemyslel jsem to vánoční video. Ale nevadí. Podstata stejná. Jinak rovinka se zvlněným levým okrajem na vánočním závodě je super optická brzda :-)
Jinak souhlas. Při rozvoru 160 je optimum šíře tratě cca 1,5 m, aby šlo vytočit vracečku ve dvou vozech vedle sebe a zároveň aby to nebyla ranvej.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

70

Re: Formule 1/18

zdravim fandy f1 vsech velikosti,1-18 f1 bude super uz na ni pracuju a sirka110 rozvor150mm bude stacit na drahu o sirce 100-150cm,kazdy musi ubrat na akcel. a vice se soustredit na rizaeni,neco jako MONACO

71

Re: Formule 1/18

zdravim fandy f1 vsech velikosti,1-18 f1 bude super uz na ni pracuju a sirka110 rozvor150mm bude stacit na drahu o sirce 100-150cm,kazdy musi ubrat na akcel. a vice se soustredit na rizaeni,neco jako MONACO


Nerad bych tě ovlivňoval v prvním tvoření, ale udělal bych auto přece jen větší už kvůli - vzhledu (maketovosti)  ,bude ale problém i s umístěním elektroniky, baterek, motoru atd.
Myslím, že rozumné rozměry jsou opravdu výše uvedené
- rozvor min.160mm - , šířka zad.kol cca 112 až 116mm

Pozn.
Toto jsou rozměry, které mi vychází při přepočtení z maketového modelu, aby to vypadalo jako skutečná formule
(Vyjde to samozřejmě každýmu různě - i formule jsou historicky různé):
  celková délka auta 250 mm
    šířka přes zadní kola 100 mm
    rozvor 164 mm
    průměr zadního kola 36 mm
    šířka zadního kola 20 mm
takže bude nutné udělat kompromis mezi vzhledem a funkčním autem - viz návrh výše:
šířka 112 až 115mm
rozvor 160 a více
průměr kol 35- 36mm
šířka zadních kol max 23-25mm

72

Re: Formule 1/18

ještě přikládám vzorový obrázek
http://www.rcautoklub.cz/index.php/Formule_-_predloha

73

Re: Formule 1/18

min.rozvor 160mm muze byt bude vice mista na rc vybaveni,snad do mesice bude sasi hotove dam rozvor 160mm a pak zverejnim foto

74

Re: Formule 1/18

Samozřejmě jsem myslel max.šířku.
Radši přemýšlejte o svém návrhu,tedy ti ,kteří to s touto kategorií myslí vážně a nebazírujte na slovíčkách.
Mimochodem dnes jsem na závodech v Polné viděl F 1 1/18 v akci.
Vyrobil ji Milan Parák a je to parádní.
Zatím co my diskutujeme on jedná.
Zadní náprava i s pohonem převzatá z XRay M18.A vypadá to dobře.
Takže ustupuji v mém návhu pravidel od podmínky pevné zadní osy.
I rozvor byl 155 mm a vypadalo to ucházejícně.Ale delší by to bylo pěknější.
O jízdních vlastnostech nehovořím.Kratší by asi byla lepší na zatáčkovité tratě a delší na dlouhé rychlé.

No nevím jestli klasická konstrukce 2WD s pevnou osou bude adekvátní téhle variantě. Milanův model má nezávislé zavěšení všech kol a to je funkčně výrazně někde jinde než klasický koncept 2WD formulí z desetin, který jsem měl původně na mysli. Souběh zadní nápravy, který u pevné osy není bude u nezávisle zavěšené 2WD výrazně napomáhat jízdním vlastnostem a stabilitě modelu. Pochopitelně, že v okamžiku kdy fyzicky existuje jen tato formule a zatím se pouze diskutuje na papíře nemá význam něco přísně škatulkovat. Jak to bude doopravdy se uvidí až se bude s těmito modely závodit a pak se stejně případná pravidla doladí.
Tedy já bych zásadně omezil rozvor a šířku ale pozor, byl bych pro aby se rozvor předepsal formou od - do  tedy i minimální rozměr aby pak ta formule nebyla širší než delší tak jako některé zadokolky ....  lol
Minimum bych videl někde kolem 160-165mm. šířku tak do 116mm.

A teď první technické info. Koncept modelu mám hotový a pracuju na programech do CNC na výrobu dílů. Systém osazení zadních kol bude na šestihrany velikostí kompatibilní s koly z pročka. Tím bude rozšířena možnost osadit model i koly Xray a udělat jej tím pádem poněkud užší.
Přední náprava půjde také případně osadit koly Xray pomocí stejných adaptérů, který jsem udělal na zadokolku M189.

75

Re: Formule 1/18

Jinak mně osobně se Milanův nápad taky líbí a dokonce přemýšlím, že bych se nechal inspirovat. Tady, že bych stvořil nějakou alternativní konverzi k využití skladových zásob z původních modelů 4WD Xray či Nanda....  wink