1

Téma: Seřízení kuličkového diferenciálu

Mám dotaz na asi hlavně na Ty co jezdili dvanáctiny. Jak moc utáhnout kuličkový diferenciál na 2WD v závislosti na tvrdosti pružení zadní nápravy. Případně jak ovlivňuje utažení diferenciálu jízdní vlastnosti obecně.
Luděk.

2

Re: Seřízení kuličkového diferenciálu

Na Tvojí otázku se slovně těžko odpovídá. Přesto jsem odpověď vytvořil, a aby nedošlo k napadnutí mnou volených slov nějakými chytači slovíček, tak máš odpověď pro jistotu zaslanou do SZ.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

3

Re: Seřízení kuličkového diferenciálu

Aj, po ránu schránka plná žádostí o zveřejnění odpovědi. Dobrá. Tak stručně pouze a jen můj názor, který se nemusí líbit ostatním a hlavně napsané nemusí platit pro jiné kategorie než dvanáctiny!
1. Svornost kul. diferenciálu - základní seřízení = hranice mezního smyku. Co to je za stav? Při přidržení jednoho kola s náhonovým oz. kolem dif. se při snaze otočení s druhým kolem musí toto protočit ani ne lehce a ani ne těžce.
a) větší svornost = na rovinatější tratě
b) menší svornost = zatáčkovité tratě
Pozor i na povrch tratě, na asfaltu se vyplatila nastavit menší svornost, na parketách větší svornost.
2. Progresivita pružení - měkké - "plave", tvrdé - odskakuje. Pružení je vhodné ladit v závislosti na tvrdosti použitých pneu a kvalitou povrchu tratě. Např. přetáčivost se dá lehce potlačit měkčím pérováním na přední nápravě.
Co zvýše napsaného vyplývá? Že je nutno zkoušet, zkoušet a zkoušet až model "sedne" do ruky. A důležité upozornění: Nedivte se tomu, že co nastavil kolega a jezdí s tímto nastavením excelentně nevyhovuje mne. Je to normální, jelikož jsme každý jiný a nastavení má za úkol eliminovat naši vlastní nedokonalost.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz

4

Re: Seřízení kuličkového diferenciálu

Tuto pasaz povazuji za nejdulezitejsi:

Že je nutno zkoušet, zkoušet a zkoušet až model "sedne" do ruky. A důležité upozornění: Nedivte se tomu, že co nastavil kolega a jezdí s tímto nastavením excelentně nevyhovuje mne. Je to normální, jelikož jsme každý jiný a nastavení má za úkol eliminovat naši vlastní nedokonalost.

obecne plati, ze je nutne porozument tomu, co, ktery nastavovaci pravek na aute dela, respektive rozumet tomu na ktery nastavovaci pravek "sahnout" kdyz se auto chova tak a tak a my chceme aby se chovalo jinak. Plati nektere zasady, jak uz tady bylo uvedeno na prikladu pretacivosti. Prehlednou tabulku zpracoval Endrju http://www.rcauta.net/img/reftabulka/reftab.jpg

5

Re: Seřízení kuličkového diferenciálu

taky moje ciste osobni nazory:

Při přidržení jednoho kola s náhonovým oz. kolem dif. se při snaze otočení s druhým kolem musí toto protočit ani ne lehce a ani ne těžce.

pokud je tim mineno "prokluzovani" diferaku pri zablokovanych obou kolech, hrozi to tvorbou drazek v pritlacnych krouzcich

přetáčivost se dá lehce potlačit měkčím pérováním na přední nápravě.

me na pretacivost pomohlo predek pritvrdit, nebo zadek zmekcit

Co zvýše napsaného vyplývá? Že je nutno zkoušet, zkoušet a zkoušet až model "sedne" do ruky. A důležité upozornění: Nedivte se tomu, že co nastavil kolega a jezdí s tímto nastavením excelentně nevyhovuje mne. Je to normální, jelikož jsme každý jiný a nastavení má za úkol eliminovat naši vlastní nedokonalost.

100% souhlas

6

Re: Seřízení kuličkového diferenciálu

K napsanému příspěvku Acida:
ad 1) nic se nesmí přehánět a také záleží na kvalitě jednotlivých komponentů kul. dif. Jak jsem výše uvedl, je těžké stavy nastavení slovně popsat. Aby se pochopilo, kde ta hranice asi je, je opravdu lepší si seřízený dif. ošahat.
ad 2) oba dva máme vpodstatě pravdu, protože zase záleží na konstrukci náprav. Nejobecněji platí - přetáčivost eliminuje menší přilnavostí předních kol a větší přilnavostí zadních kol. Pokud nechci tuto eliminovat výměnou pneu, ale progresivitou pružení, tak se musím snažit o to, aby přední kola se dotýkala povrchu dráhy menší plochou a zadní větší plochou. Z teorie konstrukce víme, že geometrie náprav může mít základní nastavení odklonu kol záporné, neutrální či kladné. A z tohoto se musí vycházet, zda pružiny "přitvtdím" či "změkčím".

Z výše uveřejněného plyne, že by jsme měli své zkušenosti předávat i se zmíňkou u jakého konkrétního podvozku platí to, co jme napsali, jinak z toho budou mít ostatní guláš. Já jsem své postřehy předal z podvozku dvanáctiny Corally G.

Hezký zbytek dne přeji. MiKy; http://mkmiky.wz.cz